انواع راکت های تنیس

ما تنیسی ها می گوییم راکت ۳۰ درصد کار است، بعبارت دیگر انتخاب راکت مناسب و درست، یک سوم موفقیت شما را تضمین می کند، مثل هر حرفه و پیشه دیگری در تنیس هم ابزاری که استفاده می کنید در موفقیت و نتیجه کار شما تاثیر مستقیم دارد.

هستند بازیکنانی که پیش از شروع آموزش تنیس اصفهان بدون هیچ تحقیق یا مشاوره ای بسراغ فروشگاههایی که گاه حتی غیر تخصصی هستند و فروشنده آن هیچ اطلاعی از ورزش تنیس ندارد می روند و بنا بر قضا و قدر، یا از روی طرح و رنگ و گاه حتی توصیه و اصرار  فروشنده غیر حرفه ای راکتی می خرند که خیلی زود معلوم می شود باید برای همیشه آن را کنار بگذارند و فراموش کنند و در واقع کل هزینه ای که کرده اند به هدر می رود.

پس نکته مهم در خرید راکت تنیس آن است که بهتر است بعد از شروع آموزش و با همفکری و توصیه مربی انجام شود ضمن این که داشتن اطلاعات کامل و دانستن نکته های کلیدی و تعیین کننده در انتخاب راکت بشما کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین راکت  را برای خود در نظر بگیرید و با بکارگیری آن سطح بازی خود را بالا ببرید.

راکتهای تنیس تنوع بسیار زیادی دارند، هم از نظر برندینگ و هم مهمتر از آن به لحاظ تناسب با ویژگیهای فردی بازیکن.

سطح تنیس بازیکن، این که مبتدی و در شروع آموزش باشد یا در میانه راه و متوسط و یا کاملا پیشرفته و حرفه ای در انتخاب راکت عامل اول بشمار می رود، بعد از آن قد و وزن بازیکن و ویژگیهای فیزیکی بسیار تعیین کننده هستند.

در هر حال کاملا ارزش دارد که شما قبل از اقدام به خرید وقت بگذارید و در این زمینه مطالعه و تحقیق کنید و با مربی خود مشورت و همفکری نمایید.

انواع راکت تنیس خاکی

در یک نگاه کلی راکتهای تنیس به سه دسته قدرتی، کنترلی و تعادلی که میانگینی بین قدرت و کنترل هستند تقسیم می شوند.

انواع راکت های تنیسانواع راکت های تنیسانواع راکت های تنیس انواع راکت های تنیس انواع راکت های تنیس انواع راکت های تنیس

راکت های قدرتی

این راکتها معمولا برای شروع آموزش مناسب هستند، از آنجا که بازیکن در ابتدای آموزش چندان کنترلی بر اجرای تکنیک و ضربه به توپ ندارد این نوع راکت می تواند به او در بازی و ضربه به توپ کمک کند.

صفحه راکتهای قدرتی معمولا بزرگتر از انواع دیگرند(گاهی حتی خیلی بزرگ، بین ۱۰۵ تا ۱۳۵ اینچ مربع) که همین سطح تماس بیشتر به بازیکن مسن یا مبتدی شانس دریافت راحت تر توپ را می دهد، بدنه یا فریم راکتهای قدرتی ضخیم تر و محکم ترند و البته انعطاف کمتری دارند ، این ویژگی به بازیکن اجازه می دهد با قدرت بیشتری ضربه بزند و البته هر چه قدرت بیشتر باشد کنترل کمتر خواهد بود منتها در مراحل ابتدایی بازیکن مبتدی چندان نیازی یه کنترل ندارد.

راکتهای قدرتی وزن بالایی ندارند(برای خانم ها و بچه ها از ۲۲۵ گرم تا ۲۶۵) بنابراین حمل آن راحت و ضربه زدن به توپ آسان است.

در برخی موارد طول راکتهای قدرتی از راکتهای دیگر بیشتر است که باعث افزایش قدرت راکت می شود و به بازیکن اجازه می دهد بتواند به توپهای دورتر هم برسد و ضربه بزند.

گر چه گفته می شود که راکتهای قدرتی در دراز مدت به سبب انتقال لرزش و ارتعاش ضربه از طریق فریم به مچ دست و آرنج آسیب می رسانند ولی واقعیت آن است که انتخاب راکت قدرتی علاوه بر بازیکنان مبتدی، برای افراد مسن و کسانی که می خواهند تنیس را به صورت تفریحی بازی کنند انتخاب خوب، مناسب و پایداری ست.

راکت های کنترلی

انتخاب راکت کنترلی بدون شک یک انتخاب حرفه ای است.

بازیکنی که به سطح بالایی از تکنیک و بازی دست یافته، می تواند بخوبی از عهده وزن بالای این راکت( در خانم ها از ۲۸۰ تا ۳۰۰گرم) براید و نشان دهنده آن است که بازیکن توان استفاده و مانور با این راکت را دارد.

راکت کنترلی نسبت به انواع دیگر صفحه کوچکتری دارد(زیر ۱۰۰ اینچ مربع) بیم beam و ضخامت بدنه در راکت کنترلی کمتر است یعنی فریم نازکتری دارد که همین سبب انعطاف بیشتر در این نوع راکت می شود و قدرت کنترل و مانور بازیکن را بمقدار زیاد بالا می برد.

راکتهای کنترلی قدرت زیادی تولید نمی کنند و همین نکته به بازیکن اجازه می دهد ضربات خود را با دقت و پیچ و کنترل بیشتری بزند، کاری که بدون شک فقط از عهده بازیکن حرفه ای بر می آید.

راکت های تعادلی Twitter

همانطور که از اسم آن پیداست، در این نوع راکت قدرت و کنترل همزمان و یکسان بکار برده شده است، بطور معمول برای بازیکنان میانه و سطح متوسط استفاده می شود، آنها که در مسیر حرفه ای شدن پیش می روند یا به سطح قابل قبولی از تکنیک و بازی دست پیدا کرده اند ولی ترجیح می دهند در همان سطح بمانند و به حرفه ای شدن فکر نکنند.

وزن راکت های تعادلی بطور معمول سنگین نیست، گاه حتی کم وزن هستند، صفحه آنها مید پلاس است یعنی بین ۹۵ تا ۱۰۲ اینچ مربع مساحت دارد، بدنه راکتهای تعادلی نه مثل راکتهای قدرتی ضخیم و نه مثل راکتهای کنترلی نازک و ظریف است، بلکه در بین این دو گروه قرار دارد،

بالانس راکت تعادلی کاملا در وسط قرار دارد (نه سرسنگین است، نه وزن آن بسمت دسته سنگینی می کند)

راکتهای تعادلی برای افرادی که از مرحله مبتدی گذر کرده اند اما خیال حرفه ای شدن و قهرمانی ندارند گزینه مناسبی ست که به بازیکن قدرت کافی و اجازه مانور خوب و دلچسب را می دهد.

انواع راکت های تنیس