آموزش قوانین بازی انفرادی تنیس خاکی

تنیس یک ورزش راکتی و بین دونفر (انفرادی یا سینگل) یا بی دوتیم که دوبل گفته می شود برگزار می شود. یازیکن ها هرکدام با یک توپ که رویه نمدی دارند یک راکت شروع به بازی می کنند. زننده توپ باید طوری به توپ ضربه بزند که در زمین حریف فرود بیاید .

بازی انفردی

در بازیهایی که انفرادی هستند هر دو بازیکن در دوطرف زمین قرار می گیرند و توپ را به سمت یکدیگر پرتاب می کنند . محدوده زمین انفرادی و دونفره با خطوط سفید رنگ مشخص می شوند.

بازی دوبل

در بازی دوبل چهارنفر در زمین تنیس قرار می گیرند ، دو گروه دو نفره و توپ را به زمین یکدیگر ارسال می کنند .در این حالت زمین بازی کمی بزرگتر شده و دو نواری که در کنار زمین قرار دارد را هم شامل می شود .

کسب امتیاز در بازی تنیس

در بازی تنیس بازیکنان باید طوری به توپ ضربه بزنند که بازیکن مقابل نتواند توپ را بگیرد و در زمین حریف به زمین بخورد تا امتیاز کسب کند. در صورتی که توپ از زمین خارج شده و یا به تور برخورد کند زننده توپ هیچ امتیازی دریافت نمی کند و امتیاز به حریف می رسد.

سیستم امتیاز شماری در بازی تنیس

هر مسابقه تنیس شامل حداقل 2 ست می باشد که هر ست حداقل 6 گیم و هر گیم حداقل 4 امتیاز دارد.

طریقه امتیاز شماری در بازی تنیس

امتیازات هر گیم به صورت صفر ، 15 ، 30 و 40 شمرده می شود نه 1 ، 2 ، 3 و …

ترتیب امتیاز نام امتیاز درسی
        0  Love
        1          15
       2         30
       3        40
       4       گیم

هر بازیکن و یا تیمی که زودتر جهار امتیاز را کسب کند برنده گیم می شود .یا اینکه هردو در امتیاز 40 مساوی شوند .اگر هردو ذر امتیاز 40 برابر شدند در این ” حالت دی یوس ” (Deuce) گفته می شود .پس در این حالت بازیکنان باید بکوشند که دو امتیاز متوالی کسب کنند تا پیروز شوند . امتیازی که بعد از دی یوس کسب می شود “ادونتج ” Advantage و به اختصار AD گفته می شود.

شمارش گیم

هرکدام از بازیکن ها که 6 گیم را پیروز شوند یک ست را برنده شده اند اما اگر هردو در یم ها برابر شوند  ، یک گیم ( Tie –Break)  برای اینکه معلوم شود کدام تیم یا بازیکن برنده می شود تعیین می کنند.

ولی در بعضی از مسابقات قانون کمی فرق می کند و بازی را تا زمانی که یک نفر دو گیم متوالی پیروز شود بازی ادامه دارد.

شمارش ست

در مسابقاتی که به صورت رسمی برگزار می شوند 2 ست از 3 ست  و یا 3 ست از 5 ست اجرا می شود.

در نوع اولی هرکسی که زودتر 2 ست را برنده و نوع دوم هر کسی که زودتر 3 ست را برنده شد پیروز میدان به حساب می آید .

تایبریک

شمارش امتیاز در تایبریک به همان صورت 1، 2 ،3 و.. شمرده می شود وهرکدام از بازیکن ها که زودتر به امتیاز 7 برسد برنده مسابقه خواهد بود و اگر بازهم برابر شدند هر کسی که دو گیم متوالی برنده شود پیروز میدان می باشد .

نحوه شروع بازی

در ابتدای بازی با شیر و خط زننده و دریافت کننده سرویس مشخص می شود . هرکسی که که در شر و خط پیروز شد انتخاب می کند که سرویس را بزند و یا دریافت کننده سرویس باشد و همین طور بازنده می تواند تعین کند که در کدام طرف زمین بایستد و بازی کند .

آموزش تنیس خاکی اصفهان با مجربترین مربی در سطح استان توسط ما انجام می شود.